1. Hav altid god tid.
Husk, at det som regel tager ca. dobbelt så lang tid, som man regner
med. Lad være med at haste dig igennem, selvom det kribler i fingrene -
resultatet bliver som regel derefter.
2.
Læs den medfølgende manual. Men hvis du synes, det ser
for uoverskueligt eller afskrækkende ud, så få en professionel til at udføre
arbejdet.
3.
Lav en plan over alt hvad du skal montere, så du ved nøjagtig
hvilke kabler du vil/skal trække, og hvor du har tænkt dig at gøre
det. Jo større installationen er, des mere vigtig er planen.
Slut med at checke din plan af med det du har købt, så du er sikker på, at
du har alt, hvad du skal bruge af både stik og kabler etc.
4.
Sørg for at have rigelig med plads. Hvis stedet er overdækket
og opvarmet gør det det kun sjovere - specielt om vinteren.
5.
Sørg for at have det rigtige værktøj. Det er nemlig det halve
arbejde!.
6.
Saml alle stumper og skruer fra bilen, i en lille plastickasse!
Opdel den eventuelt i små rum mærket "for" og
"bag". Så har du alle ting samlet ét sted og hvis der er en
skrue eller to til overs eller for lidt, tja så er det blot at begynde
at lede! Men nu er chancen trods alt mindre.
7.
Træk signalkablerne væk fra strømkablerne. I bedste fald i hver
sin side. Træk strømkablet i samme side som batteriet sidder og
signalkablerne i den anden, hvis det er muligt. Hvis de skal krydse
hinanden, så gør det vinkelret.
8.
Check alle strømkabler. Sørg for at der en sikring monteret på
alle kabler som går direkte til batteriet. Sikringen skal sidde
indenfor de første 30-50 cm. Husk at sikringen skal redde DIG, og ikke
dit udstyr, hvis der sker en kortslutning.
9.
Brug så få stelforbindelser som muligt. Dog minimum én. Saml
stelforbindelserne i eks. bagagerummet i ét sted, i stedet for flere.
Husk på, at der findes flere stelpunkter på et apparat, end lige
GND-/minus-terminalen (chassis'et, signalkablernes skærm,
antennekablets skærm osv.); men sørg for at det KUN er
GND-/minusterminalen der er forbundet til stel. Monter derfor altid en
forstærker på en træplade, for at undgå at den får stel via
chassis'et.
10.
Afmonter batteriets stelforbindelse inden du begynder. Det kan
gniste lidt, eller i sjældne tilfælde sprænge en sikring; men det er trods alt bedre end
en kortslutning et vitalt sted.
Venlig hilsen
Niels Møller -
NYSYNET.DK
|