Der vil nok altid være en forskel i lyden på de forskellige autostereoanlæg. Det
skyldes mest, at der findes et hav af forskellige forstærkere, højttalere
etc. Det kan også være den måde hvorpå højtalerne o.lign. er monteret. Hvis
du læser denne tekst om, hvordan man kan få bedre lyd ved korrekt
montering, kan du måske blive lidt klogere...
Hattehylde-montering
Har du en 3-dørs bil, er hattehylden altid løs og af et forholdsvis
blødt materiale, der ikke egner sig til montering af større højttalere.
For det første er den så blød at den vil gå i selvsving selv ved lav
effekt og derfor vil du miste bassen. Dernæst kan det være et problem om
den kan holde til at du monterer et sæt tunge 6x9" højttalere, og bue
nedad under vægten, hvorefter den kan miste sit greb i beslagene, hvor
den hænger fast.
Det bedste du kan gøre er at lave en hattehylde i MDF eller spån plade
ved at bruge den originale hattehylde som skabelon. Hvis du ikke selv
har mod på det, finder der folk, der kan lave det for dig.
Subwoofer-montering
En subwoofer spiller oftest bedst hvis den er monteret i et kabinet. Når
du skal bygge kabinettet, skal det være i kraftigt MDF eller spånplade.
Hvis du limer kanterne, der hvor de skal sættes sammen og dernæst skruer
hele kabinettet sammen, så har du et godt og stabilt kabinet. Skal det
være et basreflexkabinet skal du montere basreflexrørene i samme side
som basenheden da der, hvis bas og reflexrør sidder i hver side, kan ske en akustisk kortslutning
(tilbagekobling). Det er meget vigtigt, at du vælger
kabinettets placering i bilen, før du går i gang. Du skal sikre dig at basenheden ikke kommer til at pege op mod loftet eller direkte ind i
sæderne. Det vil give tryk den forkerte vej, den vil ingen modtryk have
og du får ikke nok ud af den. Hvis du skal beklæde kabinettet indvendig
med noget filt eller andet, skal du trække det stramt ned omkring alle
hjørner, inden du samler hele kabinettet. Hvis det sidder løst og
flagrer, kan det ødelægge lyden.
Dørmontering
Vil du have højttalere i dørene, kan du ikke bare lave et hul og skrue
dem fast i dørbeklædningen. Den er oftest lavet af pap og vil gå i
selvsving, selv ved lav effekt og derfor vil du miste bas og få en del raslelyde med i købet.
Højttaleren skal monteres direkte i stålpladen eller stålstiverne i
døren hvis det er muligt, ellers skal døren forstærkes med træ hvori
højttaleren kan skrues fast. På den måde sidder højttaleren helt i ro.
Er der ikke plads i din dør til højttaleren, kan du udvide døren med en
svulst eller lign. Nu når døren alligevel er skilt ad, kan du ligesågodt dæmpe døren med dæmpningsmateriale, så den udvendige dørplade ikke
flapprer. Dermed maksimerer du udbyttet af de højttalere, du monterer i
døren.
Placering af højttalere
En stor fejl, vil være at sætte diskanter ned i hullet, hvor de
originale højttalere sad. Her vil de pege lige op i forruden og du vil
miste stereoperspektivet. Det er heller ikke sagen at montere
diskanterne i dørsiden, hvis du ikke kan dreje dem eller vende dem skråt
op imod førersædet. I de fleste tilfælde vil de spille lige ind i selve
sædet og du mister diskanten. Diskanterne skal placeres, så de
peger mod førersædet og så langt ud til siderne som det er muligt, for
størst muligt stereoperspektiv.
Mellemtoner og basser er mindre følsomme med placeringen, så her kan du
bruge den gyldne regel: Jo dybere lyd (lavere frekvens), jo længere væk kan du
placerehøjttalerne fra lyttestedet.
Baskabinettets placering i bilen er også en vigtig detalje, for at få
mest ud af baseffekten. Basenhederne skal have modtryk for at få nok ud
af dem, og dermed er placeringen i bagagerummet med kabinettet op mod
bagsædet og enheden pegende ud mod bagklappen, det sted hvor du vil få
et godt modtryk og således en effektiv bas.
Instrumentbords-montering
Almindeligvis, sidder der i mange biler 4" højttalere i instrumentbordet.
De er
den sikre vej til "flof-flof-lyde". I de fleste tilfælde er du nød til
at udskifte de originale højttalere med noget bedre, men de skal ikke bare
dumpes ned i hullet, for så får du ikke meget ud af det. Hvis du har
lavet et baskabinet med 10 cm. basreflexrør, har du sikkert noget rør
tilovers, som du kan lime fast bag på højttaleren, således at det danner et
kammer bagved magneten. I de fleste biler er der plads til det -
hvis du skubber lidt til varmekanalen. En anden ting der kan hjælpe meget,
er hvis du kommer skumgummi eller lignende uden om magneten nede i det
originale hul. Du vil da opleve, at der kan komme forholdsvis gode baslyde
ud fra instrumentbordet - det er der ikke mange der har. Der findes i
dag forholdsvis gode 4" højttalere fra Boston Acoustics, som lyder meget
bedre end de originale. Desuden skal man ikke i gang med stiksav etc.
Faser og modfaser
Hvis du ikke er omhyggelig, når ledningerne skal monteres på alle
højttalerne, kan du nemt få en forkert fase fra baskabinettet i
forhold til baghøjttaleren, der vil udløse baseffekten. Sørg for at alle
ledninger fra forstærkerens plus og minus nu også løber ud til
højttalerens plus og minus terminal: plus til plus og minus til minus.
Selvom du har monteret alle ledninger korrekt, kan det godt være, at der
er en akustisk fasefordrejning på dit system. Så skal du vende hver
fase i forhold til hinanden. Vær først sikker på at fasen er korrekt på
højre/venstre side. Vend derefter faserne på først diskanterne, så
mellemtone, mellembas og til sidst bassen en ad gangen for optimal
lydkvalitet. Hvis du stadigvæk syntes det lyder forkert, kan du kontakte
din lokale bilstereoforretning. De kan helt muligvis hjælpe dig.
Kabelføring
Er du elektriker eller lign. er den letteste løsning for dig, at købe
kabel via dit arbejde. Det ser jo kraftig og stærkt ud, og så kan
der klare temmelig mange ampere i hvert fald i 230 volt system .....
STOP HER. Det er den største fejl af dem alle. 230 volts kabel er ikke
egnet bilstereo.
Forklaringen ligger i trådene inde i kablerne der i 230-voltskabler er
meget stive og kraftige. Til bilstereo og lyd i det hele taget, skal du
bruge bløde kabler med mange, meget tynde kårer (tråde) indeni, så du
kan få god diskantlyd også.
Det hele starter ude ved batteriet. Sørg for at afrense polerne på
batteriet og montere kabelsko uden korrosion. Kablerne skal sættes
ordentligt fast på kabelskoen. Når du skal vælge plus- og stelkabel,
skal du vælge gode kraftige kabel med gode dimensioner, så der er
rigeligt strøm til forstærkeren, så den kan spille uden
forvrængning. Tynde kabler forårsager spændingstab og dermed får
forbrugeren (her forstærkeren) ikke det at leve af, som den behøver.
Er din forstærker med stor effekt, skal den selvsagt have tykkere kabler end hvis
du har en lille forstærker. Det hele kommer an på, hvor lange
kablerne er. For tynde til forstærker og en dårlig batteriforbindelse
giver tydelig forvrængning og bassen lyder som en mellemtone ved
belastning.
Hvis du kaster kablerne ind i bilen med en skovl, kan du også være ret
sikker på dårlig lyd. Også her er det vigtig at være omhyggelig.
Fort at undgå støj eller lign. skal signalkablet, der løber fra radioen
til forstærkeren ligge for sig selv i den ene side. Det virker som
dobbelt arbejde i første omgang, når du skal have gulvtæppet eller
panelerne op i begge sider af bilen, men det er ingen arbejde i forhold
til, hvis du skal have det hele ud igen bagefter, for at lægge dem i hver
side af bilen. For slet ikke at tale om det arbejde det kan være at
finde støjfejl. Når du skal trække kablerne i bilen, er det også vigtigt
at du lægger dem pænt. De bør ikke være snoet ind i hinanden eller have
buk, så kan de knække indeni, hvis der bliver trådt på dem.
Stelledningen fra såvel radioen og forstærkeren skal være af samme
dimension som plusledningen, den skal være så kort som muligt og
monteres direkte i bilens karosseri. Her er det igen vigtigt, at stedet er
renset og fri for rustbeskyttelse (Pava, Tecyl mv.).
Til højttalerne skal du vælge højttalerkabel ligeledes af god kvalitet
og tykkelse. Som en hovedregel kan du bruge 0,75-1,5 mm2 til
diskanterne, 2,5-4,0 mm2 til mellemtoner og 4,0-6,0 mm2
til basserne. Men det er vigt at gå op i tykkelsen hvis kablerne skal
være meget lange. |
|
|