Det gør en motorolie
Den vigtigste opgave for en moderne smøreolie er at smøre vitale
motordele og derved forhindre slid. Derudover udfører den andre opgaver:
Den holder motoren ren indvendig, leder varme væk, forhindrer rust og tætner
mellem cylindre og stempler, hvilket er med til at opretholde
kompressionen i motoren.
Din bils instruktionsbog kan fortælle dig præcis, hvilke krav og
specifikationer din motors olie skal leve op til.
Lyser olielampen betyder det, at din bil skal have påfyldt olie nu. Det
er ikke som at løbe tør for benzin, løber du tør for olie, kan det
betyde et kostbart motorhavari.
Viskositet betyder tykkelse
En olies tykkelse kaldes viskositet. Den fortæller ikke noget om
kvaliteten, men om oliens egenskaber til at flyde ved forskellige
temperaturer. En tyndere olie giver hurtigere smøring ved koldstart, mens
en tykkere olie giver beskyttelse ved høje temperaturer. En såkaldt
multigrade (multi-viskositet) olie, giver en rigtig god beskyttelse ved både
koldstart og ved driftvarm motor om sommeren.
Herover
ser du to forskellige motorer, som er påfyldt olie med forskellig
olietykkelse (viskositet). Vi ved, at de første sekunder efter
koldstart er kritiske for motorer. Hurtigere smøring giver meget
mindre slid på motoren og derfor længere levetid. Ved en
koldstart om vinteren giver en tyndere olie hurtigere smøring af
alle motorens dele. En tykkere olie vil selv efter 20 sekunder
ikke være nået frem til kritiske dele som for eksempel
knastaksler og ventilmekanisme - som vist på tegningen. Er olien
for tyk, kan du opleve, at de hydrauliske ventilløftere støjer
en del (klikkelyde), før de får tilstrækkelig smøring. Kilde: Castrol |
Mineralsk og syntetisk olie
Grundlæggende findes der to slags olier: mineralske og syntetiske.
Mineralske olie er baseret på raffineret råolie og har sine klare begrænsninger
- specielt i kulde - blandt andet træg start og knap så god smøring.
Fuldsyntetisk olie er derimod kemisk behandling af baseolien, hvilket
giver fantastiske smøreteknsike egenskaber i både kulde og varme. Den
mest solgte type motorolie er imidlertid en blanding af mineralske og
fuldsyntetisk olie. Den kaldes ofte delsyntetisk eller syntetisk baseret
olie.
Sommer- og vinterolie
Der er ikke længere nødvendigt, at bruge olie efter årstiden. En
moderne syntetisk motorolie er konstrueret til brug både sommer og
vinter. Den optimale motorolie for dig er derfor en fuldsyntetisk olie.
Den er noget dyrere end en mineralsk type, men giver mindre slid og en
bedre totaløkonomi, da den blandt andet reducerer brændstofforbruget på
grund af reduceret friktion.
Tjek oliestanden for hver 1.000 kilometer
Det er normalt, at bilmotorer forbruger olie. Det gælder også for nye
motorer, som - afhængigt af bilmærke - typisk bruger fra en halv til en
hel liter olie pr 1000 kilometer. For at undgå, at din motor løber tør
og dermed brænder sammen, anbefales det at tjekke oliestanden for hver
1.000 kilometer. Og husk det er altid en god ide at have en liter olie i
bagagerummet på bilen, hvis der skal toppes op. |
 |
Olieskiftsinterval
Olieskiftsintevalet afhænger af din måde at køre på.
Nogle kørselsformer belaster motoren mere end andre. For eksempel, hvis
du typisk kører kortere ture på mindre end otte kilometer, kører ved
temperaturer under fem grader, kører meget i kø og i tomgang, kører med
campingvogn eller anhænger.
Hvis du typisk kører under forhold som ovenstående, anbefales det at
skifte olie mellem dine servicebesøg på værkstedet.
Under normale omstændigheder bør intervalet mellem olieskiftet være på
10.000 km for mineralske og 15.000 km for fuldsyntetiske. For ældre biler
kan det være fornuftigt med endnu kortere interval, eksempelvis hver
7.000 km. Husk at dieselmotorer skal have skiftet motorolie endnu oftere -
et interval på 5.000 km for en ældre dieselmotor, vil være yderst
fornuftigt. Skift oliefilteret hver gang, når du er igang - det er en lille
investering, og du får på den måde skiftet al olien hver gang.
|