| Olie
- generelt
Hvad betyder
viskositet?
Viskositet er et udtryk for
oliens tykkelse og dens evne til at flyde ved forskellige
temperaturer. Den måles idag typisk efter en international målestok
i centistoke cSt(mm2/s). Målemetoden benytter - 18 og 100 grader
celcius, som udgangspunkt for angivelse af en motorolies
viskositet.
Hvad dækker
SAE og API normerne, og hvilke svarer til hinanden?
De har ikke noget med hinanden at
gøre - se nedenfor.

Viskositetsdiagram
I viskositetsdiagrammet er
intervallerne for SAE-numrene indtegnet med vinterolier ved - 18
grader celcius og sommerolierne ved 100 grader celcius.
Eksempelvis viser kurven for multigradeolien SAE 10W-30, at denne
olies viskositet ligger indenfor SAE-systemet ved begge angivne
temperaturer.
SAE-systemet
Society of Automotive Engineers
har udarbejdet et klassifikationssystem, der inddeler smøreolier
efter viskositet. Følgende numre forekommer for motorolier:
0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50 og 60 (W=winter)
Følgende
numre forekommer for gearolier:
75W, 80W, 85W, 90, 140 og 250 (W=winter)
Jo højere
tal desto tykkere olie.
API-systemet
American Petroleum Institute har
udarbejdet et klassifikationssystem, der angiver de motortyper og
driftsforhold, hvortil olierne anbefales. Systemet bygger på
stigende kvalitet i bogstavskoden SA for benzinmotorer og CA for
dieselmotorer, og går meget langt tilbage i tiden.
Klassifikationen SD blev introduceret i 1968, SE i 1972, SF i 1980
og SG i 1989. Den mest almindelig forekomne anbefaling til
motorcykler er API SG, der er en anbefaling til person- og visse
lastbiler underlagt garantikravene fra motorfabrikanterne for
1988-modellerne !
Set ud fra et teknisk synspunkt er det vanskeligt at forklare,
hvorfor der stadigvæk arbejdes med API SG specifikationen, da den
principielt ikke har meget med motorcykler at gøre. Anvendes en
motorolie (personbilsolie) med højere API-specifikation
eksempelvis SH eller SJ på en motorcykel, er der risiko for
problemer med koblingen.
Generelt set er det Castrol’s holdning at anbefale vore
MC-produkter, da baseolier og additivpakker i disse olier er
nutidige og specielt udviklet til denne driftsform. Dermed sikres
en problemfri drift.
Motor og
transmission:
Kan man begrænse
olieforbrug ved brug af tykkere olie?
Ja lidt, men til gengæld øger
man sliddet ved koldstart, da olien vil være længere tid om at nå
de kriti- ske smøresteder. Ved koldstart har man størstedelen af
sliddet på en motor.
Alternativt kan man bruge syntetiske olier, hvor oliemolekylerne
er kemisk ens bygget op således, at man ikke har lette fraktioner
i olien, som brændes af og dermed giver et højt olieforbrug.
Hvor langt
skal man køre før motorolien er driftsvarm?
Op til 10 min. for en motorcykel
alt afhængig af belastning og motortype. I den forbindelse er det
værd at nævne, at visse olieadditiver først bliver aktive ved
en driftstemperatur omkring 70 gr. celcius, så der er ikke nogen
god grund til at "fyre den af" de første 10 min.
Hvad betyder
det at køre på olie hvis temperaturområde ikke svarer til årstiden?
Olien er i princippet for tynd
eller for tyk i forhold til temperaturområdet, hvilket kan medføre
skader på udstyret. Med multigradeolier er problemet ikke særligt
stort mere, da de dækker et relativt stort tem- peraturområde,
medmindre der er tale om arktiske områder. Følg dog altid
fabrikantens eller oliesel- skabets anbefaling.
Kan man køre
på gearolie som f.eks. Hypoy C80/W90?
Principielt skal fabrikantens
anbefalinger altid følges. Er der tale om en API GL-4
specifikation, skal man finde en gearolie med denne godkendelse. Såfremt
man anvender en gearolie med en API GL-5 godkendelse, så får man
en gearolie med meget stærkere olieadditiver, hvilket medfører
en hårdere indkobling. Dvs. tandhjulene "børster" tænder
og dermed nedslides gearkassen hurtigere ! I visse tilfælde
anbefales motorolie til gearkassen, og her er det meget vigtigt at
følge den anbefaling for at undgå for hurtig nedslidning af
gearkassen.
Hvorfor skal
en 2-takter have speciel 2-taksolie og ikke almindelig motoreolie?
Olien bliver brændt af sammen
med brændstoffet. Derfor er flammepunktet meget lavt således, at
smøreolien bliver brændt af uden at give afsætninger på
stempel, tændrør og i udstødningen. Typisk er flammepunktet
under 100 grader celcius, hvor almindelige motorolier har et
flammepunkt over 200 grader celcius.
Hvad olie
skal bruges til kardan'en?
Check med manual / forhandler,
men som hovedregel anvendes ofte gearolier med API GL-5
specifikation pga. den store belastning, der kræve særligt stærke
olieadditiver mod slid og høje tryk.
Støddæmpere
- forgaffel:
Kan man bruge
hydaulikolie i forgaflen?
Det anbefales kraftigt at anvende
godkendte produkter specielt udviklet til formålet. Disse
produkter har de egenskaber, der er behov for. Eksempelvis et højt
viskositetsindeks, hvilket medfører, at olien ikke ændrer sin
tykkelse så meget, selvom temperaturen ændrer sig. Dermed sikres
en ensartet virkende ydelse fra støddæmpere mv., og dermed ingen
kedelige overraskelser under kørsel.
Hvor finder
man tykkere forgaffelolie?
Castrol leverer 6 forskellige
tykkelser på forgaffelolie, og jeg formoder, at der er en af dem,
der passer. Eksempelvis har vi en Fork Oil 20W med en viskositet på
68 centistoke(ISO VG 68), som er vores tykkeste olie.
Hvilken olie
er der i støddæmpere?
Olien er i princippet en
hydraulisk olie og fungerer som sådan. Den er specielt designet
til formålet med varierende temperatur og fugtighed. Olien
indeholder additiver, der opfylder netop disse krav.
Bremser:
Kan man blande
bremsevæsker med forskellige specifikationer (DOT3 og DOT 4), og
hvad skal man i givet fald rengøre bremsesystemet med ved skift
af type?
Svar
1: Principielt NEJ
Svar 2: Ved skift
anbefales det, at rengøre systemet med den nye bremsevæske,
inden der fyldes nyt på og udluftes.
Må man bruge bremsevæske
under støvhætten til at smøre stemplet med når stemplet har
siddet fast, men nu er gjort fri?
Det formoder jeg. Brug evt. Red
Rubber Grease
Hvorfor er
der skjolder på lakken efter spildt bremsevæske?
Der er desværre ikke nævnt,
hvilken type bremsevæske, der er tale om DOT 4 / 4+ / 5.1 ?
Visse bremsevæsker er baseret på esterolie, der kan have en opløsende
virkning på lak, hvis det ikke fjernes øjeblikligt.
Øvrige:
Kan man skifte fedt
i kuglelejer?
Såfremt der er tale fedtsmurte
lejer bør den skiftes med passende mellemrum.
Kan man bruge
olie til at smøre dækkanten ved dækskift?
Olie anbefales ikke til dækkanten
- prøv sæbe.
Må man bruge
brugt motorolie til en O-rings kæde?
Brug kun godkendte produkter, der
er specielt anbefalet til O-rings kæder.
Hvilken
betydning har MS2 (molybdændisulfid) i smørefedt?
Det er et faststof-smøremiddel
især beregnet til langsomt-gående bevægelser, hvor en oliefilm
ikke giver tilstrækkelig smøring.
|