Indkaldelsesterminer til periodisk syn
Person- of varebiler skal synes 4 år efter første
indregistrering og derefter hvert andet år.
Erhvervskøretøjer skal som hovedregel synes 1 år efter første
indregistrering og derefter hvert år.
Små personbiler, varebiler og motorcykel til udlejning, og til øvelseskørsel
skal synes 2 år efter første registrering, og derefter hvert
andet år.
Det er i første omgang første registreringsdato, der styrer
indkaldelsesterminerne. Dag, måned og år i første registreringsdato kaldes også månedsdato. Året bestemmer, om
indkaldelsen sker i lige eller ulige år. Er der på
registreringsattesten i rubrikken "Periodisk syn - anmeldt
månedsdato" anført en dato, er det denne man går ud fra når man
indkalder til syn !
Har bilen derimod været til syn udenfor disse intervaller,
altså før den skal - dvs. til frivilligt periodisk syn eller
frivilligt registreringssyn (ny ejer, eller ændringer som
eksempelvis trækkrog), kan den nye godkendelsesdato gælde
for kommende syn.
Det betyder eksempelvis, at en bil fra '90 kan have periodisk syn i uligeår (2001, 2003, 2005 osv.), dersom den har været til
frivilligt syn før indkaldelsen til syn og således kan have
fået ændret periodesynsdatoen. Det er frivilligt om man ønsker denne nye godkendelsesdato overført, men de fleste vælger
at gøre det, for ikke at skulle til syn næste gang tidligere end
to år.
Husk: Skal periodesynsdatoen ændres, skal man fremstille bilen til
syn mindre en 6 mdr før nuværende periodesynsdato. Alternativt skal
man til to på hinanden følgende syn... ja man tror det er løgn...
altså først et periodesyn og derefter et 'proforma-registreringssyn'.
Pris: 2x synsgebyr. Udført arbejde: 1x syn. Der er nemlig ingen
teknisk forskel på de to typer syn, men tilsyneladende en
administrativ finde der skal sørge for at få flere penge i
statskassen - formentlig opfundet af skrankepaver. I praksis kører
man naturligvis heller ikke til to syn samme dag - men betaler 2
synsbegyrer samtidigt, hvorefter man kører ind i synshallen een
gang. Smart, ikk' ?. Altså dobbelt pris for samme arbejde. Det er
nok det tætteste man kan komme på lovliggjort tyveri i dagtimerne :)
Sådanne frivillige syn 'før tid' foretages oftest i forbindelse med, at
bilen skal videresælges som værende funklende-nysynet.
Ja, som det formentlig fremgår, er det ikke regler nedfældet for
perlehøns... Iøvrigt henvises til
www.bilsyn.dk for nyeste
informationer om emnet.
Uddrag af brev
fra Bookingleder, bilinspektionen:
Ifm. det periodiske
syn er det rigtigt, at mange biler bliver indkaldt pba.
1. reg. dato, men mange benyttede også muligheden for at få sat en
anden
månedsdato, hvis bilen blev synet i 1997. Hvis der står noget i
feltet
"Periodisk syn (anmeldt månedsdato)" på registreringsattesten er
dette
udgangspunkt for syn og ikke 1. reg. dato.
Per Falkjær Jensen
Indkaldelsen
Statens Bilinspektion udsender indkaldelsen senest 4 uger, før køretøjet
skal til syn. Indkaldelsen sendes til den ejer eller bruger, som
er registreret i Centralregistret for Motorkøretøjer.
I indkaldelsen til personbiler er der normalt et forslag til hvor
og hvornår bilen kan blive synet. Hvis man gerne vil udnytte
dette tilbud, skal man bekræfte reservationen inden den frist,
der er angivet i brevet. Hvis man ikke bekræfter inden fristens
udløb, bortfalder reservationen automatisk.
Bekræftelsen kan foretages via tast-selv-telefon på 7013 0101,
ved personlig betjening på 7013 1212 eller Internet-booking.
Hvis man gerne vil have bilen synet et andet sted eller på et
andet tidspunkt, kan det også lade sig gøre. Hvis køretøjet
indkaldes til syn uden angivelse af forslag til synstid og -sted,
skal man i alle tilfælde kontakte Statens Bilinspektion og aftale
tid og sted.
Aftale om syn:
Personbiler: 7013 1212 alle hverdage kl. 08-22
Øvrige: 7013 1818 alle hverdage kl. 08-16
Hvis køretøjet er indkaldt til periodisk syn, er det muligt at
finde eller ændre en synstid via Internet-booking.
Seneste fremmøde
I alle breve med indkaldelse til periodisk syn, er der fastsat en
dato for seneste møde med køretøjet til syn. Der er ikke
mulighed for at få udsættelse i forhold til denne dato.
Mødetid ved syn
Den aftalte synstid angiver, hvornår synet starter.
Derfor skal man møde ca. 15 minutter før, så der er tid til at
få betalt for synet og køre hen foran den angivne hal, hvor
synet skal foregå.
Hvem skal møde med bilen
Som ejer eller bruger af et køretøj behøver man ikke selv at møde
frem til synet. Såfremt køretøjet ikke fremstilles til syn af
dets ejer/bruger varetages ejerens/brugerens interesse af den, der
fremstiller køretøjet. Statens Bilinspektion registrerer ikke,
hvem der møder med køretøjet.
Hvis man selv er til stede kan man få god viden omi sit køretøj
og måske nogle gode servicetips.
Betaling for syn |
|
Betaling for
syn skal ske før synet kan begynde.
Betalingen kan ske i den pågældende synshal med kontanter, med
check på beløbet eller med personligt DAN-kort.
Ved syn i en pladssynshal kan betalingen finde sted ved
pladssynsværkstedets kasse. Betaler man med check her, skal
checken udskrives til pladssynsværkstedet og ikke til
Statens Bilinspektion.
Efter betaling vil man modtage en pladssynsbon, som skal
afleveres til synsmedarbejderen i hallen. På enkelte
pladssynsværksteder skal der betales direkte til
synsmedarbejderen. |
|
Synets indhold
Statens Bilinspektion ser efter fejl ved køretøjet, som har
betydning for færdselssikkerheden og miljøet. Statens
Bilinspektion kontrollerer desuden køretøjets identitet:
Overensstemmelse mellem registrerings- og stelnummer på køretøjet,
og det der er registreret i Centralregistret for Motorkøretøjer.
Nedenfor er nævnt de væsentligste områder, der kontrolleres. De
anførte antal kontrolpunkter er ikke fuldt dækkende.
BREMSER
Bremsernes væsentligste opgave er at kunne bringe køretøjet til
standsning påen virksom, sikker og hurtig måde. Bremserne og
bremsesystemet kontrolleres for funktion og virkning. Til
kontrollen bruges en bremsetester, hvor der bl.a. kontrolleres skævbremsning.
På en lift eller over en grav kontrolleres bl.a bremserør og
bremseslanger.
STYREAPPARAT
Styreapparat forbinder rattet med de styrende hjul og består på
en bil hovedsageligt af rat, ratstamme, styrehus og
styreforbindelser. Styreapparatet skal kunne betjenes let, hurtigt
og sikkert. Styreapparatet kontrolleres for funktion og virkemåde.
På biler kontrolleres styreapparatet bl.a for ratslør og slør i
forbindelserne. Der må ikke forkomme væsentligt slør.
HJULOPHÆNG, HJUL, FJEDRE OG STØDDÆMPERE
Hjulophæng, fjedre og støddæmpere har som hovedopgave at overføre
og optage de kræfter, som opstår under acceleration, bremsning og
kurvekørsel. Delenes tilstand kontrolleres bl.a. for slør, rust og
brud. Støddæmpernes virkning og tilstand kontrolleres.
Dækmønsterets dybde kontrolleres... sørg for mindt 1.6mm
slidbanedybde inden syn !
LYGTER, HORN, EL-ANLÆG OG REFLEKSER
Under lygter hører tillige blinklys og under el-anlæg hører
bl.a.
batteri og ledningsnet. Formålet med lygter er dels selv at
blive set og at kunne se. Ved syn foretages der overvejende
en funktionskontrol af delene.
RUST
Køretøjer kontrolleres for rust og tæring primært på steder hvor
det har indflydelse på færdselssikkerheden. Rust og tæring
kontrolleres dels ved visuel inspektion og ved anvendelse af en
særlig rusthammer. Udvendige og synlige rustskader som ved
sammenstød kan komme i berøring med fodgængere og cyklister kan
ikke godkendes. Rustskader på bilers hjulophæng og bærende dele af
karroseriet må ikke have svækket styrken væsentligt eller frembyde
fare for sammenbrud. Rustskader er mest udpræget på køretøjer af
ældre dato.
RUDER
Ruder i en bil skal dels give udsyn og dels beskytte fører og
passagerer. Ruder kontrolleres ved visuel inspektion for bl.a
skader. Ridser eller skader efter stenslag kan nedsætte udsynet og
forringe glassets styrke.
SIKKERHEDSSELER
Sikkerhedsseler har til formål at beskytte fører og passagerer ved
sammenstød. Sikkerhedsseler kontrolleres for funktion og evt.
slid. Selerne skal fungere korrekt og må ikke være flossede og
møre.
FORURENING
En benzin- eller dieseldrevet bil forurener gennem
udstødningsgassen. Nyere biler har monteret en katalysator, som
renser udstødningsgassen. Udstødningsgassen kontrolleres med
måleapparatur. Udstødningssystemet kontrolleres visuelt for
tæthed. En korrekt justeret motor og et tæt udstødningssystem
medfører mindre forurening og lavere brændstofforbrug.
Synets omfang
Et syn er ikke en total gennemgang af køretøjet. Derfor må synet
ikke forveksles med en gennemgribende test af et brugt køretøj.
Synet er et individuelt tjek, der er tilpasset det enkelte
køretøjs alder og stand. Bilinspektionen kender de forskellige
mærker og modeller og ved, hvilke systemer og dele, der ofte er
fejl i.
Synsrapport
Efter synet udleveres en synsrapport, der angiver, hvor synet har
fundet sted, og hvem der har gennemført det.
De fejl og mangler, som er fundet ved synet, er anført på
rapporten sammen med den resulterende synsafgørelse.
Der kan endvidere være påført servicebemærkninger, der alene
tjener som gode råd til køretøjets ejer eller bruger.
På rapportens bagside er anført, hvorledes man skal forholde sig
efter synet, hvis køretøjet fik synsafgørelsen ikke godkendt.
Her kan man også se, hvorledes man kan fremføre en klage over
synet.
Synsafgørelser
Synet kan resultere i tre forskellige afgørelser:
GODKENDT
Der er ikke fundet fejl af betydning for færdselssikkerhed og
miljø.
BETINGET GODKENDT
Der er fundet en eller flere fejl og mangler af betydning for
færdselssikkerhed eller miljø, som skal rettes. Men det er ikke
nødvendigt at møde igen til omsyn. Når der er konstateret fejl og
mangler er køretøjet ikke lovligt, hvorfor det kun er tilladt at
benytte køretøjet til den kørsel , der er nødvendig i forbindelse
med køretøjets reparation.
IKKE GODKENDT
Der er fundet alvorlige fejl og mangler af betydning for
færdselssikkerhed og miljø. - eller ekstraordinært mange fejl
-, som skal rettes og efterfølgende kontrolleres af
Bilinspektionen ved et omsyn. Et eller flere
omsyn skal ske inden for 4 uger. Overskrides de 4 uger
skal køretøjet igennem et nyt syn. Møder køretøjet ikke
indenfor 4 uger underrettes politiets motorkontor om det
manglende fremmøde. Der iværksættes herfra at politiet
inddrager køretøjets nummerplader.
Dette gælder kun for køretøjer forsynet med nummerplader. Når
der er konstateret fejl og mangler er køretøjet ikke lovligt,
hvorfor det kun er tilladt at benytte køretøjet til den
kørsel, der er nødvendig i forbindelse med køretøjets
reparation.
I særlige tilfælde hvor der er en fædselssikkerhedsmæssig
risiko ved at anvende køretøjet udsteder Bilinspektionen
køreforbud, hvorefter køretøjet skal transporteres fra
synsstedet.
Køretøjet kan også få følgende synsafgørelse: 'Køretøjet er
ikke godkendt. Synet er afsluttet. Fejloversigten er ikke
fuldstændig. Der er ikke mulighed for omsyn'. Denne
synsafgørelse betyder, at køretøjet indeholdt så mange fejl,
at Statens Bilinspektion ikke kunne nå at afdække alle fejl på
den afsatte normale synstid. Derfor skal køretøjet til et nyt
1. gangs syn. Politiets motorkontor underrettes om dette
resultat. Der iværksættes herfra at politiet inddrager
køretøjets nummerplader. Dette gælder kun for køretøjer
forsynet med nummerplader.
Omsyn
Omsyn kan gennemføres i alle bilinspektionens synshaller og kun
efter aftale på et pladssynsværksted. Prisen for et omsyn kan ses
her.
I alle Statens Bilinspektions egne synshaller er der hver dag en fast omsynstid, hvor man
kan få et omsyn uden at bestille tid.
Registrering af data
I Bilinspektionens edb-system registreres data svarende til
køretøjsdata, som står anført i køretøjets registreringsattest.
Herudover registreres bilers km-tal samt evt. fejl og mangler som
konstateres ved synet.
Der registreres ingen personoplysninger.
Synsmærkat
Statens Bilinspektion tilbyder en synsmærkat til person- og
varebiler, der bliver 'godkendt' og 'betinget godkendt' ved et
syn. Det er frivilligt, om man vil modtage mærkaten.
Mærkaten placeres af synsmedarbejderen, normalt i nederste venstre
hjørne af forruden, så den ikke generer udsynet.
Klageadgang
KLAGEVEJLEDNING:
Hvis de har spørgsmål - eller hvis De overvejer at klage - i
anledning af synsresultatet, kan De rette henvendelse til
- den medarbejder, der har
udført synet,
- den synsleder, som synsstedet
sorterer under,
- den pågældende regionschef
eller
- Statens Bilinspektion,
Masnedøgade 28, 2100 København Ø
Færdselsstyrelsen, Adelgade 13, 1304
København K, er klageinstans for afgørelser truffet af Statens
Bilinspektion. Klagefristen er 4 uger fra den dato, afgørelsen er
meddelt. Klagen skal være Færdselsstyrelsen i hænde inden fristens
udløb.
KOPI AF BREV FRA BOOKINGLEDER PER FALKJÆR JENSEN
Kære Niels,
Jeg er bookingleder i Statens Bilinspektion og har med interesse set
din
gode information om syn på din hjemmeside. Jeg har en lille
kommentar og et
forslag.
Ifm. det periodiske syn er det rigtigt, at mange biler bliver
indkaldt pba.
1. reg. dato, men mange benyttede også muligheden for at få sat en
anden
månedsdato, hvis bilen blev synet i 1997. Hvis der står noget i
feltet
"Periodisk syn (anmeldt månedsdato)" på registreringsattesten er
dette
udgangspunkt for syn og ikke 1. reg. dato.
Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig eller
ringe på
3634 9202.
Mvh - Per Falkjær Jensen
Statens Bilinspektion
NME.MAJ2005 |
Ny
organisation i Statens Bilinspektion fra 1. maj.
Statens Bilinspektion ændrer den 1. maj sin organisation. Målet med
ændringer er blandt andet, at kunderne gennem en indgang til Statens
Bilinspektion får en bedre og mere ensartet kundeservice fra et
landsdækkende kundecenter. Samtidig bliver Bilinspektionens
organisation slanket og dermed mere effektiv.
I første omgang kommer kunderne ikke til at mærke ændringen direkte.
Syn af køretøjer hos medarbejderne i synshallen fortsætter på samme
måde som hidtil, hvor der er fokus på og tid til synet af køretøjet
samt dialog med kunden om vedligeholdelse af bilen af hensyn til
sikkerhed og miljø.
Der er etableret et kundecenter, som fremover tager sig af alle
telefoniske kundehenvendelser. På den måde får alle kunder en
ensartet og bedre service når de booker syn, bestiller køreprøver
eller har tekniske forespørgsler til det enkelte syn eller om
generelle forhold. Det centrale kundecenter ventes samtidig at være
mere effektivt end det hidtidige decentrale system.
I den nye organisation er der fremover 9 områder med en områdeleder
og en synsleder i alle større synshaller. I mindre synshaller er der
fremover en kontaktperson. Organisationsændringen betyder, at de tre
regioner ( Nord, Syd og Øst) nedlægges og at antallet af områder
reduceres fra i dag 12 til 9.
Organisationsændringen er led i en større rationaliseringsplan for
Statens Bilinspektion. Planen gennemføres i perioden 2003-2006.
Gennem rationaliserings-planen lever Statens Bilinspektion op til et
krav i Finansloven om årlige besparelser på mere end 25 mio. kr. pr.
år fra 2006.
Organisationsændringen 1. maj 2003 er derfor kun første skridt mod
en mere effektiv og mere kundefokuseret Bilinspektion. De næste
aktiviteter er:
I juni 2003 bliver der indført to fælles telefonnummer for alle
henvendelser til Statens Bilinspektion – 70 13 18 18 vedrørende
booking samt 70 13 12 12 vedrørende alle andre forhold. De hidtidige
numre virker fortsat frem til 1. august 2003.
Fra 1. august 2003 vil kunderne opleve flere og bedre muligheder for
at betale for synet. Fra da af vil betaling kunne ske via
branchekundeløsning eller en betalingskortstander i synshallen. I
løbet af efteråret vil dette blive suppleret med mulighed for at
betale med giro og via internet. Der er uændret administrativ
betjening i synshallerne frem til 1. august 2003. Kunderne får mere
information om mulighederne i indkaldelsen til synet eller via
brancheorganisationerne.
Betaling via betalingskortstander sker fra 1. august 2003.
Et nyt centralt køreprøvebookingsystem forventes i drift i løbet af
august, hvorefter køreprøvebookingen kan ske via hovednumret.
|