Hvor mange KM ?


Mest for den læser, som undrer sig over manglende km-tal. 

Det er almindeligt, at forhandlere af biler til under 50.000 kr og med 10-15 år på bagen, ikke angiver km-stand i annoncer. Det kan umiddelbart synes underligt, men der er ofte gode grunde til det...


En forhandler gnider sig i hænderne
ovenpå en veloverstået handel :-)

En bil med 10-15 år på bagen bør ikke i væsentlig grad vurderes udfra km-stand, men udfra hvor velholdt og vedligeholdt den er, hvordan den iøvrigt fremtræder og tilsyneladende er behandlet, og hvor nysynet den er. Sådanne ting siger km-tælleren intet om. 
 
Jeg mener ikke at en km-garanti - at vognen har kørt det antal km som tælleren står på - kan bruges til ret meget, uanset om det er højt eller lavt km-tal. Man kan i princippet kun give garanti på km-tal hvis selv har ejet bilen fra ny, altid har forestået service på bilen eller en komplet og troværdig servicebog sandsynliggør km-standen. Giver man i andre tilfælde km-garanti, er det efter min vurdering 'useriøst salgsgas'. Endvidere kan motorenen være blevet udskiftet,  km-tælleren kan være skiftet, kilometertæller-kablet, kan været sprunget i en længere periode, tælleren "serviceret",  osv. Og den anden vej: For nylig solgte vi en bil med 450.000 på klokken med en motor der havde kørt kun 200.000, da den var blevet skiftet. Hvor mange km har sådan en bil retteligt kørt ?

En anden ting er hvilken type kilometer bilen har kørt - er det masser af kortture, eller har den tilbagelagt sine kilometer på landevejen, på nogle lange stræk. Det der slider på såvel mekanikken som karosseri og kabine er mange kortture, ustyrlige børn og piberygende rotweilere på bagsædet.
Spørger du mig vil jeg hellere have en brugt bil, der har kørt masser af kilometer f.eks. fordi tidligere ejer har pendlet mellem Kolding og Randers.

Skulle motoren få defekter, der ikke er rentable at udbedre - hvilket kun sjældent sker ved normal brug - så kan en velkørende motor til de fleste af de biler jeg sælger, anskaffes for få tusinde kroner. Så motoren er ikke den mest omkostningstunge komponent at udskifte, selvom det er en almindelig opfattelse blandt køberne.
Langt større omkostninger til syn kan eksempelvis en gennemtæret undervogn medføre. 

Når det er sagt, så skal det også siges, at jeg oplyser naturligvis gerne, hvad tælleren står på i bilerne - og skriver det også ofte, for ikke ustandseligt at blive ringet op desangående.

Men spørger du mig, mener jeg, som skrevet, ikke, at km-tællerens tal er en af de vigtigste faktorer, når man køber brugt bil i den alder og prisklasse som vi opererer i  - og det uanset om den købes privat, hos en lille forhandler eller hos den 'forkromede kornfede brugtvognsforhandler ;-)

Ofte er det af mindre betydning om bilen er fem eller ti år gammel.
Forklaringen er, at den ti år gamle bil med stor sandsynlighed har fået skiftet mange sliddele undervejs, mens den tre-fem år gamle bil ikke er nået til det punkt endnu.


PS: Hvem har haft bilen ? 
Jeg bliver ofte spurgt om, hvor mange ejere bilen har haft, og hvem der har kørt i bilen. Kun i tilfælde af, at bilen er en 1-ejers kan man med 100% sikkerhed fastslå at det er en een-ejers bil - med mindre man kender de tidligere ejere, eller har kendskab til bilens historie på anden vis, eksempelvis fordi man har købt bilen af en privat, man har 100% tillid til, eller forhandleren man har den fra kan fortælle om /dokumentere bilens historie.
CRM/Motorkontoret må hverken oplyse om antal ejere eller navne på disse - formentlig aht. privatlivets fred.

Men fortvivl ikke.... Vil du have en historie om, at det har været min mosters bil og den altid har holdt i garage og kun har kørt om søndagen, når det var solskinsvejr.... tja...
så kan du da godt få det ;-)

 
Niels Møller, november 2001


Retur til NYSYNET.DK's forside