Topstykket

 

Sierra SOHC topstykke

Funktion
Topstykket er komplekst og har mange funktioner at varetage. Topstykket indeholder ventilsystemet, oliekanaler for ventilsystemet, kanaler for kølevæsken, samt en del af cylinderer volumen. Topstykket vigigste funktion er dog at sørge for et godt benzin/luft flow.

Tuning
Som det kan ses at billede ovenover er flowet ikke altid helt logisk, og jeg vil derfor nævne at det langt fra, er alle topstykker der vil have gavn af bearbejdning endnu sjældnere polering (polering anbefales ikke) af kanalerne. Dermed ikke sagt, at man skal lade være med at gøre et forsøg selv, det er bare ikke sikkert at den bearbejdning man foretager er den mest optimale, montering af større ventiler kan bestemt ikke gøres selv.
Når det så er sagt, så øges flowet ved at slibe kanalerne større, fjerne lidt af ventilstyret, samt ved montering af større ventiler. Topstykkebearbejdningen giver således et større tværsnit og dermed et bedre flow.
For at opnå et optimalt topstykke skal det monteres i målebænk, som måler flowet igennem kanalerne. Bearbejdningsarbejdet kræver dog noget specialværktøj, en sliber med en bevægelig slange så man kun har selve slibehovdet i hånden (kan købes til nogle boremaskiner). Til slibningen kan der købes forskellige fræsere og slibesten, køb dem der passer dit topstykke bedst. Køb ikke for billige fræsere og slibesten, de holder ikke.

Start med at læg topstykket et godt oplyst sted. Fjern ventilerne, de skal nummers så de kommer i samme sted igen. Hvor der skal fjernes materiale i kanalerne må du vurdere inden du går igang, generelt så hjælper det at fjerne noget af den del af ventilstyret der stikker ned i kanalen, men det skal lige nævnes at jo kortere styret er desto hurtigere slides dine ventilstyr, med helt fjernede styr holder de kun til ca. 50.000 km. På en Ford SOHC motor giver denne bearbejdning et 10% bedre flow, med kun halvdelen fjernet. En anden god ændring er at slibe en "venturi". Det gælder nu om at slibe kanalerne så de er uden fremtrædninger (ikke polerede). Vær forsigtig omkring ventilsæderne så de ikke beskades. Efter kanalerne er klaret kan ventilerne også forsigtigt pudses på bagsiden således at de også er glatte. Vær forsigtig omkring ventilsædet og styret så disse ikke beskades. Afslut med en ventil slibning og monter nye ventilstyrs-pakninger.

Når du er færdig med toppen sørg for at give den en ordentlig rengøring. Vær sikker på at spåner og slibestøv er ude, specielt i oliekanalerne. En klump "#?€!§?" i en kanal et eller andet sted kan blive DØDEN for din motor. Slut af med at give alle dele et lag olie inden du samler, så motoren ikke skal starte tør.


Retur til NYSYNET.DK's forside