Motorblokken

 

Motorblokken skal skabe en solid bund for krumptap, plejlstænger og stempler samt sørge for ordenlig køling af cylinderen. Krumtapen bestemmer slaglængden via afstanden fra hovedlejecenter til plejlstangslejecenter. Plejlstang og krumtap er lavet af støbejern og stemplet er lave af en speciel aluminiumslegering. Hvis du har planer om at din motor skal over 8.000 o/m, kræver det en stål krumtap, også kaldet en smedet krumtap. En støbejerns krumtap kan ikke klare de store certnifugalkræfter ved højere omdrejninger og vil i værste tilfælde springe/smadre. En mulighed for at styrke eksisterende støbejerns krumtapen, er at bestråle den med hagl (op til 50% stærkere) eller Tuftridning (op til 90% stærkere).
Skal motoren op omkring og over disse omdrejninger, så skal du have krumtap og svinghjul afbalancered.

Hvis din pengepung er tyk og tung, så er der stor effekt at hente ved en volumen forøgelse, det kan enten gøres ved opboring eller ved at forlænge slaglængden. Når du øger boringen giver det et bedre drejningsmoment over hele omdrejningskurven. Når du øger slaglængden giver det bedre moment i bunden af omdrejningskurven. Ved forøgelse af slaglængden, vil stempelhastigheden også stige. Stempelhastigheden må dog ikke overstige 20 m/sek, da olien mister sine smøreegenskaber omkring disse stempelhastigheder.

Stempelhastighed (m/sek) = slaglængde x 2 x o/m / 60.000

Når du tuner motoren stiger trykket inde i cylinderen og det er ikke alle toppakninger der er lige gode og modstår trykket. Til nogle motore kan du købe en bedre toppakning, men nummer 1 vil dog være montering af O-ringe. O-ringe monteres ved at skære en rille ned i motorblokken, i denne rille lægges så et ring af pakningsmaterialet. Denne O-rings pakning er praktisk talt umulig at springe. Motorbearbejdnings firmaer kan hjælpe dig med at montere en sådan pakning.

Plejlstangen
Plejlstængerne skal lettes for at mindske den bevægelige masse, dette vil sænke den indre masse. Hver plejlstang og stempel skal derefter vejes og tilpasses således at hver cylindre har samme masse (vægt), dette gøres for at afbalancere de bevægelige dele. Her ses et sæt bearbejdede plejlstænger, læg mærke til materialet der er fjernet på hjørnerne.
For de vilde tunere er det muligt at købe titanium plejlstænger, disse er meget lettere er støbejerns stængerne, men sådan nogle er dyre og er ikke nødvendige på en gadebil.

Stemplet
Der er ingen modifiseringer at foretage på stemplet, men der er dog nogle triks i forbindelse med stemplet. Problemerne med stemplerne komme når varmen stiger i cylinderen og de vil i værste tilfældet kunne smelte, normalt vil det vise sig som et hul igennem midten af stemplet.
Hvis der er problemer med brændte stempler kan der monteres smede stempler, disse er lavet af en anden legering og udemærker sig ved en lavere vægt og at være mere temperatur bestandige. Smedede stempler benyttes også når kompressionen skal sænkes, specielt ved turbo tuning da dette også giver ekstra varme.
På racermotorer kan der også monteres nogle hårde stempelringe der kan nedsætte friktionen i cylinderen, men dette er også for racermotorer.

Når blokken er færdig, brug lidt tid til at give motorblokken en gang maling i en lys farve, det gør for det første at skidt og snavs ikke sætter sig så godt fast, samt at motoren er lys og indbydende når der skal laves service. Når du er helt færdig med blokken sørg for at give den en ordentlig rengøring. Vær sikker på at spåner og slibestøv er ude, specielt i oliekanalerne. En klump #?€!§? i en kanal et eller andet sted kan blive DØDEN for din motor. Slut af med at give alle dele et lag olie inden du samler, så motoren ikke skal starte tør.

Retur til NYSYNET.DK's forside