uden
at skulle gå det sidste stykke...
Her
er et par gode råd til hvordan du kan spare på de dyre benzindråber.
Med ganske enkle midler kan du køre meget længere på literen i din
bil:
1.
Hold altid din bil i god mekanisk stand. En motor med nye tændrør, nyt
luftfilter og olie i letløbskvalitet udnytter brændstoffet effektivt. |
 |
2.
Undgå at køre rundt med tunge ting i bagagerummet permanent, man
reducerer rullemodstanden ved at undgå unødig last. Som en
tommelfingerregel kan man sige, at for hver 100 kg ekstra vægt bruger
bilen op til 5% mere brændstof ved landevejskørsel og endnu mere ved
bykørsel.
3.
Kør altid med det foreskrevne dæktryk. For lavt dæktryk koster ekstra
benzin, for højt giver uens slid på dækkene. Skift evt. til
energibesparende dæk med lav rullemodstand. Et dæktryk, der er 0,5 bar
for lavt, forøger forbruget af brændstof med omkring 2-3%.
4.
Lad ikke motoren varme op i tomgang, kør så snart du har drejet tændings-
nøglen. Motoren bliver hurtigere driftsvarm, når den får lov til at
bestille noget med det samme. Det sparer både benzin og slid på
motoren ! Så længe bilens motor er kold, bruger den meget mere brændstof.
Selv ved en udetemperatur på +20 grader celsius har bilen den første
kilometer et brændstofforbrug, som er ca. 70% højere
end
med varm motor, og efter 5 kilometers kørsel er forbruget stadig 20%
højere. Ved en udetemperatur på 0 grader celsius er forbruget mere end
200% højere den første kilometer, og efter 5 kilometers kørsel er
forbruget stadig 60% højere end med varm motor. I frostvejr bliver
energiforbruget endnu højere, fordi motoren er længere tid om at blive
varm.
5.
Giv ikke motoren mere gas end højst nødvendigt og kør i så højt
gear som muligt. Undgå at motoren sejtrækker.
6.
Kør med jævn hastighed og tilpas hastigheden til lyssignaler,
trafikken og terræn.
Køremåde
eller kørestilen har også stor betydning for brændstofforbruget.
Forskellen i brændstofforbrug mellem "sportslig kørsel" og
"økonomikørsel" er typisk 20-30%. Den samme bil kan under
kraftig acceleration bruge brændstof, der svarer til ca. 2,5 km/liter,
mens den ved konstant hastighed kan opnå et forbrug, der svarer til ca.
25 km/liter.
Jævn
hastighed og glidende kørsel er altså meget vigtige faktorer for at
opnå et lavt brændstofforbrug. Uden for byerne er det specielt
hastigheden, som har betydning for brændstofforbruget. En bil, der ved
70 km/t kører 15 km/l, vil ved 90 km/t køre ca. 12,5 km/l og ved 110
km/t ca. 10 km/l.
7.
En kvik acceleration op til den ønskede hastighed bruger mindre energi
end en lang og langsom acceleration. Det er billigere at accelerer ned
ad bakke og dyrt at accelerer og bremse unødvendigt.
8.
Kobl ud/ sæt bilen i frigear, når der er mulighed for at bilen selv
kan rulle.
9.
Brug kun el bagruden og klimaanlæg når det er nødvendigt. Svenske
undersøgelser viser en stigning i brændstofforbruget på op til 15%,
hvis man bruger klimaanlægget på sommerdage. Fordelt over hele året
må man regne med en stigning i brændstofforbruget på 3 - 8%, hvis man
bruger klimaanlægget jævnligt. På samme måde bruger elbagrude og
opvarmede sæder energi svarende til en stigning i brændstofforbruget
med 2-5%.
10.
Reducer luftmodstanden. Rul alle vinduer helt op og luk soltaget, når
du kører på landevejen og motorvejen samt andre hurtige strækninger.
Husk også at afmontere tagbagagebærer, skiboks m.v.
som ikke længere benyttes.
En
bagageboks på taget øger bilens brændstof-forbrug med ca. 10 % ved
blandet kørsel og med ca. 20% ved 110 km/t. En almindelig tom
tagbagagebærer forøger bilens brændstofforbrug med mindst et par
procent. En cykelholder med to cykler bagpå medfører ca. 10% større
brændstofforbrug. Hvis man i stedet har cyklerne på taget, kan man
forvente et merforbrug på 20-30%. Kørsel med campingvogn forøger
typisk bilens brændstofforbrug med 40-60%.
|