Længere på literen

uden at skulle gå det sidste stykke...
 
Her er et par gode råd til hvordan du kan spare på de dyre benzindråber. Med ganske enkle midler kan du køre meget længere på literen i din bil:

1.

Hold altid din bil i god mekanisk stand. En motor med nye tændrør, nyt luftfilter og olie i letløbskvalitet udnytter brændstoffet effektivt.

2.
Undgå at køre rundt med tunge ting i bagagerummet permanent, man reducerer rullemodstanden ved at undgå unødig last. Som en tommelfingerregel kan man sige, at for hver 100 kg ekstra vægt bruger bilen op til 5% mere brændstof ved landevejskørsel og endnu mere ved bykørsel.

3.
Kør altid med det foreskrevne dæktryk. For lavt dæktryk koster ekstra benzin, for højt giver uens slid på dækkene. Skift evt. til energibesparende dæk med lav rullemodstand. Et dæktryk, der er 0,5 bar for lavt, forøger forbruget af brændstof med omkring 2-3%.

4.
Lad ikke motoren varme op i tomgang, kør så snart du har drejet tændings- nøglen. Motoren bliver hurtigere driftsvarm, når den får lov til at bestille noget med det samme. Det sparer både benzin og slid på motoren ! Så længe bilens motor er kold, bruger den meget mere brændstof. Selv ved en udetemperatur på +20 grader celsius har bilen den første kilometer et brændstofforbrug, som er ca. 70% højere

end med varm motor, og efter 5 kilometers kørsel er forbruget stadig 20% højere. Ved en udetemperatur på 0 grader celsius er forbruget mere end 200% højere den første kilometer, og efter 5 kilometers kørsel er forbruget stadig 60% højere end med varm motor. I frostvejr bliver energiforbruget endnu højere, fordi motoren er længere tid om at blive varm.

5.
Giv ikke motoren mere gas end højst nødvendigt og kør i så højt gear som muligt. Undgå at motoren sejtrækker.

6.
Kør med jævn hastighed og tilpas hastigheden til lyssignaler, trafikken og terræn.

Køremåde eller kørestilen har også stor betydning for brændstofforbruget. Forskellen i brændstofforbrug mellem "sportslig kørsel" og "økonomikørsel" er typisk 20-30%. Den samme bil kan under kraftig acceleration bruge brændstof, der svarer til ca. 2,5 km/liter, mens den ved konstant hastighed kan opnå et forbrug, der svarer til ca. 25 km/liter.

Jævn hastighed og glidende kørsel er altså meget vigtige faktorer for at opnå et lavt brændstofforbrug. Uden for byerne er det specielt hastigheden, som har betydning for brændstofforbruget. En bil, der ved 70 km/t kører 15 km/l, vil ved 90 km/t køre ca. 12,5 km/l og ved 110 km/t ca. 10 km/l.

7.
En kvik acceleration op til den ønskede hastighed bruger mindre energi end en lang og langsom acceleration. Det er billigere at accelerer ned ad bakke og dyrt at accelerer og bremse unødvendigt.

8.
Kobl ud/ sæt bilen i frigear, når der er mulighed for at bilen selv kan rulle.

9.
Brug kun el bagruden og klimaanlæg når det er nødvendigt. Svenske undersøgelser viser en stigning i brændstofforbruget på op til 15%, hvis man bruger klimaanlægget på sommerdage. Fordelt over hele året må man regne med en stigning i brændstofforbruget på 3 - 8%, hvis man bruger klimaanlægget jævnligt. På samme måde bruger elbagrude og opvarmede sæder energi svarende til en stigning i brændstofforbruget med 2-5%.

10.
Reducer luftmodstanden. Rul alle vinduer helt op og luk soltaget, når du kører på landevejen og motorvejen samt andre hurtige strækninger. Husk også at afmontere tagbagagebærer, skiboks m.v.
som ikke længere benyttes.

En bagageboks på taget øger bilens brændstof-forbrug med ca. 10 % ved blandet kørsel og med ca. 20% ved 110 km/t. En almindelig tom tagbagagebærer forøger bilens brændstofforbrug med mindst et par procent. En cykelholder med to cykler bagpå medfører ca. 10% større brændstofforbrug. Hvis man i stedet har cyklerne på taget, kan man forvente et merforbrug på 20-30%. Kørsel med campingvogn forøger typisk bilens brændstofforbrug med 40-60%.

 

Retur til NYSYNET.DK's forside