Klargøring til ...


Gør bilen ferieklar


En bilferie skulle jo gerne være en fornøjelse, og flere dages nærkontakt med Europas sommertrafik kan såmænd være stressende nok endda. Det fremmer ikke feriestemningen, hvis bilen gør knuder, så sørg for, at den er i topform, før det går løs.

Den store Europatur udsætter bilen for belastninger, den ikke er vant til. Fuldt læs, høje hastigheder og høje temperaturer afslører med garanti eventuelle svagheder. Forebyg!

Motor
Skift olie. Køb den bedste. Den er dyr, men det betaler sig. Bjergkørsel og køkørsel stiller krav til kølesystemet. Check væskestanden. Kontroller, at den termostatregulerede ventilator starter som den skal.

Ventilatoren trækkes måske af en kilerem, der også har andre opgaver. Check remmen for slid. Er den flosset i kanten eller giver pibelyde fra sig, skal den skiftes, eventuelt strammes. Undersøg kølerslangerne for sprækker og begyndende revnedannelser ved at klemme dem sammen med fingrene. Er gummiet krakeleret, skal slangen skiftes. Kontroller luftfilteret. Er det meget snavset, skal det udskiftes.

Når man kommer ned, hvor hastigheden er fri, kan det være fristende at lade bilen køre alt, hvad den kan trække. Belastningen på motoren - og benzinforbruget - øges imidlertid dramatisk, når den kører med topfart. Kan den køre 180-190 km/t, så hold dig til en marchfart på 150-160 eller mindre. Så holder den meget længere.

Dækkene belastes også hårdt af øget vægt og høj fart. 3-4000 kilometer kan slide mere end du aner. Der skal være rigelig mønsterdybde. Se i instruktionsbogen, hvad dæktrykket skal være ved fuldt lastet bil. Husk reservehjulet.

Undersøg, at alle udstødningssystemets ophæng er på plads og i orden. Se efter rust, især hvor rør og lyddæmper mødes.

Endelig skal bremsesystemet være i form til en nødbremsning fra høj fart på Autobahn. Det er en opgave for fagmanden, som bør kontrollere både skiver og bremseklodser for slid, og bremserør for tæring. Husk at lade bremsevæskens kogepunkt undersøge. Bremsevæske suger vand fra luften og skal skiftes med et par års mellemrum. For stort vandindhold kan danne damplommer på vej ned fra Grossglockner med totalt bremsesvigt til følge. Det vil med garanti ødelægge feriestemningen.

Checkliste:

Motorolie

Kølerslanger

Luftfilter

Kileremme

Støddæmpere

Dækmønster

Dæktryk

Bremsebelægninger

Bremseskiver

Bremserør

Bremsevæske

Udstødning


Kosmetisk klargøring

Vask

Når du vil vaske din bil, er der grundlæggende to metoder at vælge imellem. Der er stor uenighed om, hvorvidt man skal køre bilen i en vaskemaskine, eller man skal vaske den i hånden. Der vil her komme med argumenter for og imod begge metoder.

Køre i en vaskemaskine

Vaske bilen i hånden

Køre i en vaskemaskine
Vi ved det alle sammen, at det er vældig let lige at køre inden om tankstationen og få bilen vasket. Men har bilen så godt af at komme i en vaskemaskine? Man må sige, at det altid er godt at få bilen vasket, så al skidt kommer væk fra lak, fælge, dørfalse og andre små kroge. Skidtet holder nemlig på fugten, og er der fugt, er der også risiko for rustdannelser, som er den største fare for bilen på vore breddegrader.

Man kan så sige, at vaskemaskinen under ingen omstændigheder kommer ind i krogene. Den tager alle de store flader, og meget andet gør den ikke. Du skal selv i gang med børsten for at klare alle de lidt mindre tilgængelige steder, og det er netop disse steder, rusten kommer først!
Lytter du til tankstationernes udsagn, er vaskemaskinens børster meget mere nænsomme ved bilen end den børste, du bruger hjemme i indkørslen. Det skal hertil siges, at der er stor forskel på vaskemaskinerne i dag.

Her vil vi ikke være dommere. Ud fra egne erfaringer kan vi dog sige, at både vaskemaskiner og håndbørsten ridser lakken. Det er erfaring, der fortæller det. Det er muligt, at ridserne fra vaskemaskinerne er mere ensartede, end ridserne fra håndbørsterne, men det afhænger igen af, hvordan du fører håndbørsten.

Vaske bilen i hånden
Når du vasker bilen i hånden, er den allervigtigste parameter, at du bruger rigeligt med vand. Det bedste er, hvis du benytter en børste, der kan monteres på vandslangen. Disse fås i flere prisklasser, og her skal du ikke spare. På de helt billige børster er hårene dårlige og falder af. Når du er ude og købe den, kan du godt tænke på, at du ikke får meget bilvask på en tankstation for 50 kr. Brug 200 kr. på en ny børste til haveslangen - det svarer til 4 bilvaske på tankstationen. Så har du en børste, der holder i flere år.

Vil du benytte vaskemiddel, skal du ikke benytte sulfoen inde fra køkkenet. Du skal købe rigtigt autoshampoo. Det fås bl.a. i nogle patroner, der er lige til at komme ind i børsten på haveslangen. Så doseres sæben automatisk.
Vi vil dog ikke sige, at du skal bruge shampoo - efter vores mening er det lige så godt at vaske bilen i rent vand. Det er dog en smagssag.

Fordelene ved at vaske bilen i hånden frem for at køre den i vaskemaskinen er:
1. Du kommer rundt om hele bilen og ser hver dør og hver skærm nøje igennem, hver gang du vasker bilen. Hermed opdager du, hvis der er kommet en skramme eller hvis der er begyndende rustdannelser. Du har mulighed for at opdage skaderne på bilen tidligt.
2. Du har børsten i hånden, så du vasker automatisk dørfalse og alle krogene. Dette er du tilbøjelig til at hoppe over, hvis du kører i en vaskemaskine!
3. Det er til enhver tid billigere (hvis ens tid vel at mærke ikke koster penge (!!!)) at vaske bilen i hånden. Godt nok er vandet ikke gratis længere, men du bruger ikke for 10 kr. vand, når du vasker en bil.

Polering
Ved at polere bilens lak, renser du den, så der dels ikke er noget skidt tilbage i lakken, dels fjerner du alle de små ridser, der er kommet i klarlakken, og endelig kommer lakken til at se meget pænere ud. Den vil blive mere klar og skinner mere.
Du benytter poleremiddel og bløde klude til opgaven. Poleremidlet købes i en biludstyrsforretning eller på et autoriseret værksted.
Du kommer lidt poleremiddel på kluden, og så polerer du med den bløde klud, så poleremidlet bliver delt ud over et passende område. Du skal bevæge kluden i cirkelbevægelser, og du skal lægge vægt bag, så alle små ridser og al skidt fjernes. Når poleremidlet er tørret ind, tages en ren blød klud der tørres efter med. Nu vil du se resultatet - det overrasker én hver gang man ser, hvor flot lakken bliver.
Undgå at komme poleremiddel på ulakerede plastdele som kofangere og pyntelister samt lister ved ruder.

Laksforsegling
Laksforsegling gør egentlig det, ordet siger. Det forsegler lakken. Det kan ikke undgås, at der vil være nogle få ridser i lakken (selv efter en polering). Disse ridser vil man gerne have fyldt ud, så der ikke sætter sig skidt hernede, som med tiden kan danne rust. Lakforsegleren lægger sig i disse ridser, udover at den også lægger sig som en beskyttende hinde over hele lakken.
Du benytter lakforsegler og bløde klude til opgaven. Lakforsegleren købes i en biludstyrsforretning eller på et autoriseret værksted.
Lakforsegling påføres sædvanligvis på sammen måde, som når du polerer en bil.
Du kommer lidt lakforsegler på kluden, og så polerer du med den bløde klud, så lakforsegleren bliver delt ud over et passende område. Du skal bevæge kluden i cirkelbevægelser, og du skal lægge lidt vægt bag, så alle små ridser bliver fyldt op med forsegleren. Når lakforsegleren er tørret ind, tages en ren blød klud og tørrer efter med. Nu vil du have en bil, hvorpå lakken er beskyttet på bedste vis.
Undgå at komme lakforsegler på ulakerede plastdele som kofangere og pyntelister samt lister ved ruder.

Stenslag i rude

Skulle du være så uheldig, at du har fået et stenslag i din frontrude, er der mulighed for at få det repareret, hvis det ikke er for dybt. Der er muligt at lægge noget kunststof ned i skaden, så den bliver mindre synlig.
Er der dannet en lille stjerne, kan denne forsegles, så den ikke pludselig begynder at "løbe", hvorved hele ruden bliver ubrugelig. Kontakt et specialværksted for yderligere oplysninger.

Lakskader
Det kan ikke undgås, at lakken indimellem får nogle skader. Den har fået en lille ridse eller nogle stenslag foran. Er ridsen meget overfladisk, kan den muligvis poleres væk. Ellers må du lakere skaden.
Find bilens farvekode (det står nævnt i instruktionsbogen, hvor koden findes), køb en lakstift på et autoriseret værksted eller hos en farvehandler. Her får du præcis den samme farve, som bilen har, når du har koden med.
Ryst lakstiften rigtig godt, inden du åbner den. Er det en meget lille skade, kan det være en god ide at benytte en nål eller en spidset tændstik til at lægge farven i skaden med. Er det en stor ridse, kan den medfølgende pensel benyttes.

Små buler
Har du været så uheldig, at du har fået en lille bule i en skærm eller en dør, f.eks. ved at en anden bildør er blevet slået op i ens egen dør, kan det repareres relativt billigt. Bulen må dog ikke være særlig stor.
Der findes firmaer, der har specialiseret sig i at rette denne slags buler. Nogle autoriserede værksteder har for nyligt fået uddannet deres pladesmede til at udføre det samme arbejde, og disse værksteder har endvidere fået al specialværktøjet leveret i forbindelse med at pladesmeden blev uddannet. Der benyttes nogle lange metalstænger, der fører hen til bulen indefra (f.eks. ned gennem en bildør oppe fra ruden), og så trykkers bulen ud. Bulen fjernes simpelthent. Det koster typisk 500-700 kr. for dette, og der er meget billigere end at skulle have den spartlet ud og malet.



Gode råd og vejledning

Skift fra sommerkørsel til vinterkørsel

De fleste biler i dag behøver ikke megen hjælp når man skifter fra vinter til sommer. Men en ting er altid nødvendig, nemlig hjulskift.
Idag er det meget populært med de så kaldte "vinterdæk" man køber.
Vinterdæk er en god anskaffelse, hvis man vil føle sig sikker på vejen. Dækkene har et specielt vejgreb der bevirker at biler står bedre fast i vinterhalvåret. 

Ældre biler skal have lidt mere hjælp til at "skifte til vinter", da de ikke er udstyret med de samme hjælpemidler som nyere biler som f.eks. automatisk styring og regulering af luftindsugning. På ældre biler skal man selv sørge for at lukke ned for lufttilførselen i indsugningsfilteret. Det er også en god ide, at skrue tændrørene af og kontrollere, at de alle er i god stand. Hvis der sidder en lille smule skidt på tændrøret skal man rense det med en stålbørste eller købe nogle nye.
På et tændrør kan man let se om bilen forbrænder brændstoffet rigtigt. Hvis tændrøret er sort af snavs eller letbrændt skal det skiftes. Tændrøret skal være lysbrunt og helt tørt for at bilen kører og starter optimalt.
Det er også en god ide at købe en "silikone spray" og sprøjte tændrørsledninger og tændinghuset der sidder fast på motorblokken. Det gør at bilen lettere starter hvis den er fugtig, da fugt ellers let kan giver højspændingsoverslag hvor Tændrørsledningerne rører ved eller blot er tæt på motorblokken. Endelig kan silikonesprayen også bruges til gummilister i bilen f.eks. ved dørene, hvor døren ellers let kan komme til at hænge fast, hvis det fryser.

Endeligt er det også klogt at kontrollere batteriets tilstand. Du finder let ud af om batteriet trænger til at blive skiftet hvis bilen begynder at blive svær og sej at starte. Dette er en god ting at afprøve inden man går vinteren i møde.
Hvis man foretager alle disse tjek korrekt er man næsten sikker på at bilen altid kan starte.

Retur til NYSYNET.DK's forside